- Autor: Dagmara
- Wyświetleń: 4463
- Dodano: 2021-06-16 / 20:01
- Komentarzy: 16
Prawie 300 zł podwyżki minimalnego wynagrodzenia? Analizujemy rządowe plany
Czym jest pensja minimalna?
Polskie prawo stanowi o kwocie, którą pracodawcy są zobowiązani wypłacać pracownikowi w przeciętnym, obowiązującym wymiarze czasowym. Inaczej mówiąc, jest to najniższa możliwa pensja dla osób zatrudnionych na pełen etat. Wartości tej nie mogą warunkować żadne czynniki. Dla umowy - zlecenia przewidziana jest też stawka godzinowa. Przedsiębiorcy, bez względu na rodzaj prowadzonej działalności oraz kompetencje pracowników, muszą zapewnić im uposażenie nie mniejsze, niż wynika to z ustawy.
Zobacz także Strzały podczas kontroli drogowej w Wysokiej. Policja szuka kierowcy BMW
Pensja minimalna w 2021 r.
W bieżącym roku, jako "najniższą krajową" państwo wskazało kwotę 2 800 zł brutto. Stawka godzinowa zaś nie może być niższa, niż 18,30 zł. W praktyce, po odprowadzeniu wszystkich niezbędnych składek, na konto powinna wpływać kwota 2061,67 zł dla pracowników etatowych i 13,37 zł za każdą przepracowaną godzinę, dla osób wykonujących zlecenie. Te pomniejszone wartości nazywamy kwotami netto. Wyjątkiem są osoby poniżej 26 roku życia, które zwolnione są z odprowadzania fiskusowi podatku dochodowego, dlatego ich minimalne wynagrodzenie powinno wynosić 2199 zł. Przepisy dotyczące dolnej granicy pensji nie dotyczą umowy o dzieło.
Planowane zmiany
Ministerstwo Rozwoju, Pracy Technologii ogłosiło we wtorek, że Rada Ministrów przyjęła propozycję płacy minimalnej, która miałaby obowiązywać w 2022 r. Dla umów o pracę wartość tzw. "najniższej krajowej" ma wzrosnąć o 200 zł brutto w porównaniu do obecnie obowiązującej. Nowa stawka godzinowa dla umów cywilno - prawnych to 19,60 zł. Prawda jest taka, że pracowników interesują jednak kwoty pomniejszone o koszty i składki, czyli realne wynagrodzenie, jakie wpływa na konto. Jeśli zaproponowane zmiany zostaną utrzymane, Polacy zarobią "na rękę" 2202 zł, czyli 3000 zł brutto.
Zobacz także Maryla Rodowicz zostaje w Opolu. Wszystko za sprawą muralu WIDEO
Jest drugi scenariusz
Zapowiadane od dawna zmiany związane z Polskim Ładem, czyli programem rządu, który ma zrewolucjonizować całą gospodarkę, mogą spowodować, że pensja będzie jeszcze wyższa. PiS ogłosił bowiem, że planuje podnieść kwotę wolną od podatku dochodowego do 30 tys. zł. Co to oznacza? Jeżeli zapowiadana przez MRPiT najniższa pensja minimalna zostanie przyjęta w drodze rozporządzenia, a obóz rządzący dotrzyma swoich obietnic, po odjęciu wszystkich składek społecznych i zdrowotnych oraz zwolnieniu z PIT, zarobimy minimum 2355,72 zł, co potwierdza wyliczenie rządowego kalkulatora wynagrodzeń (z uwzględnieniem założeń Polskiego Ładu), który na początku czerwca udostępniono na stronie podatki.gov.pl.
News4Media/fot. IStock
reklama
Forum
reklama
Najczęściej czytane
24 października
Śmiertelny wypadek w Zagwiździu. Nie żyje 17 i 18-latek
7 listopada
W Opolu odbył się wiec poparcia dla prezydenta Karola Nawrockiego
5 listopada
Strzały podczas kontroli drogowej w Wysokiej. Policja szuka kierowcy BMW
22 października
Nocna akcja na Malince w Opolu. Uderzyła w Forda, odjechała z piskiem i porzuciła włączone auto
23 października
Śmiertelny wypadek w Ligocie Dolnej. AKTUALIZACJA FOTO WIDEO
6 listopada
Pracownice sklepu miały wynosić towar i zabierać utarg. Straty przekroczyły 22 tysiące złotych
26 października
Pełnia Księżyca Myśliwych. Co warto robić, a czego unikać według dawnych wierzeń?

W dyskusji: 16