• Autor: Aga_Ko
    • Wyświetleń: 3877
    • Dodano: 2021-04-07 / 19:46
    • Komentarzy: 6

    Od przyczółków rozpoczęła się budowa nowego mostu kolejowego nad Odrą w Opolu

    Od przyczółków rozpoczęła się budowa nowego mostu kolejowego nad Odrą w Opolu

    (Fot. Dżacheć)

    Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. między Opolem Groszowicami a Opolem Zachodnim zapewni atrakcyjne podróże koleją w mieście, regionie i na międzynarodowej trasie E -30. Obsługę podróżnych ułatwi dodatkowy peron na głównej stacji Opola. Prace są współfinansowane z instrumentu unijnego CEF "Łącząc Europę".


    Budowa przyczółków (skrajna podpora mostu lub wiaduktu) to pierwsze prace przy nowym kolejowym moście nad Odrą. Przeprawa o długości 180 m będzie miała trzy metalowe kratownicowe przęsła i dwie żelbetowe podpory. Nowy obiekt zapewni przejazd składów pasażerskich z prędkością do 160 km/h. Będą mogły kursować także ciężkie składy towarowe o nacisku na oś do 221 kN. Teren budowy został odpowiednio zabezpieczony i przygotowany. Wykonano badania geotechniczne gruntu i wytyczono drogi technologiczne.

    Nowy most jest budowany w sąsiedztwie dotychczasowej, dwutorowej konstrukcji. Przewidziano na nim jeden tor. Po zakończeniu inwestycji, na "starym" moście pozostanie też tylko jeden tor.

    Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. pomiędzy Opolem Głównym a Opolem Zachodnim poza mostem nad Odrą obejmuje także 3 kolejowe przeprawy: nad kanałem Młynówki, nad kanałem Ulgi oraz nad Suchodołem. Ponadto zaplanowano prace na 3 wiaduktach: nad ul. Powstańców Śląskich, ul. Krapkowicką i ul. Prószkowską.

    Powstaje również nowy peron na stacji Opole Główne. Będzie można z niego pojechać do stacji Kędzierzyn-Koźle, Strzelce Opolskie, Fosowskie. - Nowy peron 1a to odpowiedź na potrzebę zapewnienia lepszych warunków dla większej liczby kolejowych połączeń. Już zbudowana jest konstrukcja peronu o długości 150 metrów i wysokości 76 cm. Po ułożeniu nawierzchni z płyt, zamontowana zostanie 75 m wiata, nawiązująca stylistyką do charakteru stacji. Nowy peron usprawni ruch pociągów pasażerskich i zwiększy przepustowość stacji Opole Główne. Z nowego peronu prowadzona będzie obsługa pociągów w kierunku stacji Kędzierzyn-Koźle, Strzelce Opolskie i Fosowskie - tłumaczy Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

    Na odcinku Opole Groszowice - Opole Główne ruch pociągów prowadzony jest po jednym torze. Umożliwia to przebudowę sąsiedniego toru. Przewidziano modernizację blisko 10 km torów i sieci trakcyjnej oraz wymianę 26 rozjazdów. Modernizacja przejazdów kolejowo-drogowych (na Aleja Przyjaźni i ul. Torowej) poprawi komfort i zwiększy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym. Prace obejmują także przepusty i zabezpieczenie terenu obok linii.

    Przebudowa odcinka Opole Zachodnie - Opole Główne - Opole Groszowice wraz z budową nowego mostu nad Odrą zakończy się w 2023 roku. Inwestycja jest realizowana w ramach projektu "Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kędzierzyn - Koźle - Opole Zachodnie" w zakresie linii nr 136 od km -0,206 do km 37,511 oraz linii nr 132 od km 94,281 do km 101,100. Wartość całości projektu wynosi 815,7 mln zł. Inwestycja jest współfinansowana ze środków unijnych CEF (Connecting Europe Facility - "Łącząc Europę") w wysokości 397,3 mln zł.

    reklama

    Więcej zdjęć

    24opole.pl
    24opole.pl
    24opole.pl

    Wydarzenia pod patronatem portalu

    Napisz co o tym myślisz!

    Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.

    Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".

    2021-04-07 21:08:01 [89.67.13.*] id:1610942  
    DonPedro69: Napisał postów [6100], status [VIP] Reputacja
    160 w tym miejscu? Tylko teoretycznie na potrzeby budowy, bo w praktyce nigdy nic tamtędy z taką prędkością nie pojedzie. I chyba nie muszę tłumaczyć dlaczego. Muszę? Proszę obliczyć drogę hamowania składu z tej prędkości do zera na peronie.

    Nick:
    Treść:
    Pokaż - Ukryj  Odpowiedzi [5]
    2021-04-07 22:14:52 [194.29.183.*] id:1610943  
    KK 35947: Napisał postów [1961], status [Szycha] Reputacja
    A jak będzie tylko przejazdem? ;)
    2021-04-08 00:14:23 [89.67.13.*] id:1610946  
    DonPedro69: Napisał postów [6100], status [VIP] Reputacja
    Wiem, że sobie żartujesz. Infrastruktura kolejowa nie dopuszcza tam takiej prędkości, no ale kto wie kiedy i kto przed kim będzie tak szybko uciekał? ;)
    2021-04-08 03:26:18 [80.49.153.*] id:1610947  
    ms40: Napisał postów [1111], status [zrobił/a karierę] Reputacja
    Jeżeli pojedzie 160 to na pewno nie będzie miał przystanku na tym peronie i nie trzeba hamować do zera
    2021-04-08 09:21:42 [217.173.195.*] id:1610953  
    wojtasoks: Napisał postów [4895], status [VIP] Reputacja
    Nie ma pociągów pasażerskich które nie zatrzymują się w Opolu. Poza tym dochodzi generowany hałas i w terenie zabudowanym w dużych miastach pociągi jeżdżą wolniej. Raczej chodzi o ten ciężar i ewentualnie mijanie się składów na moście. Być może dwa składy jednocześnie na starym moście powodowały zagrożenie. Ale zgaduję tylko bo argumenty w artykule są "z dupy"
    2021-04-08 12:46:23 [89.67.13.*] id:1610965  
    DonPedro69: Napisał postów [6100], status [VIP] Reputacja
    dokładnie to miałem na myśli ;-)