• Autor: Aga_Ko
    • Wyświetleń: 6137
    • Dodano: 2020-11-25 / 14:45
    • Komentarzy: 26

    Koniec jazdy na zderzaku, pieszy zawsze z pierwszeństwem - jest nowelizacja ustawy

    (Fot. Archiwum)

    Rada Ministrów 24 listopada 2020 r. przyjęła opracowany przez Ministerstwo Infrastruktury i Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym.


    Ujednolicenie dopuszczalnej prędkości w obszarze zabudowanym niezależnie od pory dnia, zwiększenie zakresu ochrony pieszego w rejonie przejścia dla pieszych, obowiązek zachowania szczególnej ostrożności przez pieszego oraz uregulowanie kwestii bezpiecznej odległości między pojazdami na autostradach i drogach ekspresowych przewiduje projekt ustawy wprowadzający rozwiązania mające na celu poprawę bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego.

    Zwiększenie zakresu ochrony pieszego w rejonie przejścia dla pieszych jest planowane poprzez nałożenie na kierującego pojazdem dodatkowych obowiązków. Będzie on zobowiązany do dokładnej obserwacji nie tylko przejścia dla pieszych, ale i jego okolicy oraz do stworzenia możliwości bezpiecznego przejścia przez jezdnię dla pieszych znajdujących się na przejściu dla pieszych oraz tych, którzy wchodzą na przejście.

    Obecnie ustawa Prawo o ruchu drogowym zobowiązuje kierującego pojazdem zbliżającego się do przejścia dla pieszych do zachowania szczególnej ostrożności i ustąpienia pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na nim. Natomiast obowiązek zmniejszenia prędkości przez kierującego pojazdem tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszych znajdujących się na przejściu lub na nie wchodzących, wynika z przepisów rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych.

    Nowe rozwiązanie będzie zobowiązywać kierującego pojazdem, który zbliża się do przejścia dla pieszych, poza zachowaniem szczególnej ostrożności i ustąpieniem pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych, do zmniejszenia prędkości tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego. Obowiązkiem kierowcy będzie także ustąpienie pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście albo znajdującemu się na nim. Rozszerzenie udzielenia pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście dla pieszych w projektowanych zmianach ustawy nie dotyczy tramwajów.

    Dotychczasowy obowiązek zachowania przez pieszego szczególnej ostrożności podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko zostanie rozszerzony również na pieszego wchodzącego na jezdnię lub torowisko. Na pieszym wchodzącym na przejście dla pieszych spoczywał będzie obowiązek zachowania szczególnej ostrożności, polegający na zwiększeniu uwagi i dostosowaniu zachowania do warunków i sytuacji zmieniających się na drodze, w stopniu umożliwiającym odpowiednio szybkie reagowanie.

    W projekcie ustawy zaproponowano regulacje zakazujące pieszemu korzystania w trakcie wchodzenia na jezdnię lub torowisko lub przechodzenia przez jezdnię lub torowisko (także w obrębie usytuowanych tam przejść dla pieszych) z telefonów komórkowych oraz innych urządzeń upośledzających prawidłową percepcję, zwłaszcza wzrokową, a tym samym ocenę w zakresie bezpiecznego wejścia i pokonania jezdni lub torowiska. Rozwiązanie to będzie miało wpływ na bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu drogowego. Zostanie ono osiągnięte poprzez uzupełnienie art. 14 ustawy - Prawo o ruchu drogowym, określającego zakazy dla pieszych w ruchu drogowym.

    Koniec z jazdą na zderzaku

    Niezachowanie odległości między pojazdami na drogach ekspresowych i autostradach, jak wynika z policyjnych statystyk, jest jedną z głównych przyczyn wypadków, obok niedostosowania prędkości do warunków ruchu, nieprawidłowego wyprzedzania, zmęczenia i nieprawidłowej zmiany pasa ruchu.

    Zachowanie zbyt małego odstępu pomiędzy pojazdami często bywa przyczyną niebezpiecznych zdarzeń drogowych. Nagminną na polskich drogach jest tzw. "jazda na zderzaku", w niewielkiej odległości za poprzedzającym pojazdem. To niezwykle ryzykowana praktyka zwłaszcza na drogach szybkiego ruchu, takich jak autostrady i drogi ekspresowe. W sytuacji awaryjnej, która wymaga natychmiastowego działania, kierowca nie ma żadnych szans na szybką reakcję. W przypadku niezachowania odpowiedniej odległości ograniczone jest również pole widzenia, uniemożliwiając zidentyfikowanie przeszkody znajdującej się przed poprzedzającym pojazdem. Nagłe wyhamowanie pojazdu jadącego z przodu zmusza jadących z tyłu do gwałtownego hamowania, przez co nierzadko dochodzi do karambolu.

    W projekcie zaproponowano, aby na drogach szybkiego ruchu (autostradach i drogach ekspresowych) bezpieczna odległość między pojazdami wynosiła połowę aktualnej prędkości, czyli kierowca jadący 100 km/h musi jechać 50 m za poprzedzającym samochodem, 120 km/h - 60 m, 140 km/h - 70 m. Podobne rozwiązania zostały zastosowane w wielu europejskich państwach, w tym m.in. w Niemczech.

    Odstępstwo od obowiązku zachowywania bezpiecznej odległości między pojazdami na drogach ekspresowych i autostradach ma dotyczyć przypadków, w których kierujący pojazdem wykonuje manewr wyprzedzania.

    Zrównanie prędkości w obszarze zabudowanym do 50 km/h w dzień i w nocy

    Obniżenie prędkości pojazdów w obszarze zabudowanym w godzinach nocnych do 50 km/h ma na celu przede wszystkim poprawę bezpieczeństwa pieszych jako niechronionych uczestników ruchu drogowego. Z analiz badawczych wynika, że różnica prędkości między 50 i 60 km/h ma istotne znaczenie dla długości drogi hamowania pojazdu oraz potencjalnych skutków zdarzeń drogowych. Ponad 95% pieszych ma szanse przeżyć wypadek przy prędkości uderzenia przez pojazd mniejszej niż 30 km/h, a szanse te bardzo spadają, gdy prędkość pojazdu uderzającego w pieszego jest większa od 50 km/h.

    Obecnie Polska jest jedynym krajem w UE, który nadal dopuszcza jazdę z prędkością 60 km/h w obszarze zabudowanym.

    Nowe przepisy wejdą w życie po upływie 14 dni od ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

    reklama

    Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.

    Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".

    2020-11-25 20:39:51 [94.254.152.*] id:1605140  
    [moderacja]: Napisał postów [7576], status [VIP] Reputacja
    [moderacja]
    [-7]

    Nick:
    Treść:
    Pokaż - Ukryj  Odpowiedzi [2]
    2020-11-30 17:13:42 [83.30.32.*] id:1605341  
    dzony: Napisał postów [6525], status [VIP] Reputacja
    racja dla artykulu
    2020-11-30 17:23:14 [83.30.32.*] id:1605342  
    dzony: Napisał postów [6525], status [VIP] Reputacja
    objektywnie?! to piesi wchodzodzą na przejście faktycznie jak świnie bez rozumu! i tu jest pole popisu dla świń mundurowych bez doświadczenia!
    [-3]
    2020-11-25 16:05:57 [89.67.13.*] id:1605107  
    DonPedro69: Napisał postów [11075], status [VIP] Reputacja
    Ciekawy jestem jak w praktyce będzie z tymi odległościami jak już w tej chwili jest problem z wyprzedzeniem. Takie przepustowe mamy te autostrady i ekspresówki. Ocena odległości oczami policjanta też pozostawi wiele do życzenia. Nowe kamerki z dalmierzami? Nowe gadżety elektroniczne na wyposażeniu auta z informacją na desce rozdzielczej?
    [1]

    Nick:
    Treść:
    Pokaż - Ukryj  Odpowiedzi [5]
    2020-11-26 08:44:35 [217.173.195.*] id:1605167  
    wojtasoks: Napisał postów [10984], status [VIP] Reputacja
    Żeby wyprzedzić na autostradzie musisz siedzieć komuś na zderzaku?:) A4 bywa przytkana, ale na większości pozostałych dróg szybkiego ruchu nie ma takiego problemu.
    [1]
    2020-11-28 13:25:32 [89.67.13.*] id:1605266  
    DonPedro69: Napisał postów [11075], status [VIP] Reputacja
    Ja nie muszę. Ale dajmy na to jedziesz szybciej niż inny wyprzedzający. Będziesz utrzymywał tą odległość, to Ci Janusz z Grażyną z prawego pasa przed Ciebie się wciśnie. Takie sytuacje m.in. mam na myśli.
    2020-11-28 21:54:45 [89.67.142.*] id:1605285  
    wojtasoks: Napisał postów [10984], status [VIP] Reputacja
    Więc Ty nie bądź jak Janusz i Grażyna.
    2020-11-29 15:34:15 [46.204.21.*] id:1605302  
    DonPedro69: Napisał postów [11075], status [VIP] Reputacja
    Nie jestem i nie będę. Zawsze planuję podróż z dużym naddatkiem. Ważne, żeby dojechać do celu, a nie do kostnicy.
    2020-11-30 10:54:25 [217.173.195.*] id:1605334  
    wojtasoks: Napisał postów [10984], status [VIP] Reputacja
    Dla ludzi myślących to oczywiste, ale niestety wielu mimo, że ma mózgi to niestety nie ma rozumu.
    2020-11-25 16:18:52 [194.29.183.*] id:1605109  
    KK 35947: Napisał postów [3377], status [VIP] Reputacja
    Aga na razie jest to projekt i nie rób zamieszania tym klikbajtowym tytułem bo możesz mieć na sumieniu kilku nieogarniętych co to już za chwilę będą respektować prawo którego jeszcze nie ma, bo po to żeby było to musi zaliczyć jeszcze kilka kroków prawnych . Ja rozumiem że piszesz za kasę ale pisz proszę tak aby to co piszesz miało ręce i nogi.
    [1]

    Nick:
    Treść:
    Pokaż - Ukryj  Odpowiedzi [4]
    2020-11-25 18:51:16 [83.22.15.*] id:1605129  
    Aga_Ko: Napisała postów [181], status [starszy wyjadacz] Reputacja
    Na samym początku jest napisane, że to projekt. Nie mam wpływu na interpretację osób nieumiejących czytać ze zrozumieniem więc również nikogo na sumieniu ;)
    2020-11-25 22:05:53 [194.29.183.*] id:1605150  
    KK 35947: Napisał postów [3377], status [VIP] Reputacja
    Są tacy co tylko przyswajają tytuły a nie głębsze treści i o takich napisałem , niestety jest ich całkiem sporo na tym świecie...
    [1]
    2020-11-25 22:08:15 [83.22.128.*] id:1605151  
    przemo_opole: Napisał postów [284], status [maniak] Reputacja
    Aga: Jaki w takim razie sens pisać o projekciku, który w jedną noc może być wywrócony do góry nogami? A nawet po podpisie najwyższego istnieje wszak ryzyko nieopublikowania w DU. Takie czasy...
    [1]
    2020-11-29 21:04:54 [83.22.26.*] id:1605317  
    Aga_Ko: Napisała postów [181], status [starszy wyjadacz] Reputacja
    Przemo uważam że jest sens, bo zmiany są konkretne - a nawet powiem więcej - absurdalne. Osobiście uważam, że gdyby zlikwidować pierwszeństwo pieszych całkowicie byłoby bezpieczniej - pieszy wiedziałby, że gdy wlezie jak krowa pod auto to zostanie zgodnie z prawem rozjechany ;) I może więcej myślenia by się niektórym włączyło
    [1]
    2020-11-27 12:35:50 [5.173.32.*] id:1605227  
    autovidol: Napisał postów [753], status [rozpisany/na] Reputacja
    Idiotyczne zmiany jak większość w wykonaniu dobrej zmiany

    Nick:
    Treść:
    2020-11-26 10:22:24 [188.147.33.*] id:1605170  
    rage366: Napisał postów [148], status [wyjadacz] Reputacja
    Dlaczego nie edukuje się pieszych, którzy w ostatnich latach stali świętymi krowami, tylko to kierowca musi na wszystko uważać. Pieszy przed przejściem przez pasy już się nie rozgląda idzie jak koń bo on ma pierwszeństwo. Więcej obowiązków dla nich a nie wszystko zrzucać na kierowców.

    Nick:
    Treść:
    Pokaż - Ukryj  Odpowiedzi [2]
    2020-11-26 10:54:24 [89.73.114.*] id:1605171  
    neo: Napisał postów [2082], status [Szycha] Reputacja
    Dlaczego nie edukuje się kierowców, którzy w ostatnich latach stali świętymi krowami, tylko to pieszy czy rowerzysta musi na wszystko uważać. Kierowca za kółkiem już się nie rozgląda, tylko bawi się smartfonem albo infotainmentem i jedzie na pałę bo on ma pierwszeństwo i to na niego mają uważać inni. Więcej obowiązków dla nich a nie wszystko zrzucać na pieszych.
    2020-11-26 12:13:31 [31.60.98.*] id:1605172  
    rage366: Napisał postów [148], status [wyjadacz] Reputacja
    Ale dodał odpowiedź. To jest plagiat, tylko że odwrócił na swoją stronę. Nie przepisuj tylko dodaj coś od siebie.
    2020-11-25 19:51:59 [185.127.22.*] id:1605136  
    Rolnikos: Napisała postów [9255], status [VIP] Reputacja
    Rozjadę każdego kto wejdzie na przejście dla pieszych bez uprzedniego rozglądania się w prawo i w lewo.
    [-4]

    Nick:
    Treść:
    Pokaż - Ukryj  Odpowiedzi [1]
    2020-11-26 07:55:28 [46.205.207.*] id:1605161  
    mariossini: Napisał postów [131], status [wyjadacz] Reputacja
    Po co Ci to? Gdzie Tico wyklepiesz?
    2020-11-25 19:26:23 [178.252.17.*] id:1605134  
    PauloOp23: Napisał postów [3723], status [VIP] Reputacja
    To ja proponuję wejść na pasy z prędkością 6 km/h w monecie gdy pojazd jest 5 m od pasów i porusza się z prędkością 50 km/h Ja wiem jak to się zakończy a czy autor przepisów wie? Polecam filmy z kamer na skrzyżowaniach oglądnąć. Ale ok ,przepis to przepis. Musi być głupi.

    Nick:
    Treść:
    2020-11-25 16:46:44 [83.26.37.*] id:1605111  
    KubaXY: Napisał postów [3332], status [Szycha] Reputacja
    Nowelizacja mowi rowniez, ze poza przejsciami jesli kierujacy pojazdem nie wyhamuje lub nawet nie bedzie hamowal, potraci pieszego, piesza, czy dziecko, ze skutkiem smiertelnym lub bez skutku smiertelnego, ma pelne prawo od osoby, ktora spowodowala kolizje, czyli pieszy w miejscu niedozwolonym, na pelny zwrot kosztow naprawy zderzaka, maski i wszystkich zniszczonych podzespolow

    Nick:
    Treść:
    Pokaż - Ukryj  Odpowiedzi [1]
    2020-11-25 17:38:32 [194.29.183.*] id:1605117  
    KK 35947: Napisał postów [3377], status [VIP] Reputacja
    Oj Ty niedobry ! jak możesz tak zaburzyć idylliczny obraz nowe ustawy !
    2020-11-25 16:20:39 [83.22.12.*] id:1605110  
    kgb14: Napisał postów [5385], status [VIP] Reputacja
    A kiedy możliwość czasowego wyrejestrowania pojazdu ?????????????????????

    Nick:
    Treść:
    2020-11-25 15:15:15 [31.60.45.*] id:1605105  
    liberty: Napisał postów [5282], status [Szycha] Reputacja
    No to za dwa tygodnie wreszcie koniec piatkowo/sobotnich zbiórek pod pewnym marketem w Opolu i nocnych wyścigów po Opolu? ... Niektorym we łbach sie pomieszało po pierwszej części "szybkich i wściekłych" i od tego czasu wyścigi robia sobie po Opolu a gdzie tu bezpieczeństwo? Dobrze tez ze wspomniano o pieszych którzy jak tępe zombie wkraczają na przejście z morda wlepiony w smartfona...

    Nick:
    Treść:
    2020-11-25 15:00:44 [212.106.161.*] id:1605103  
    Palnik Dekarski: Napisał postów [304], status [maniak] Reputacja
    Spoko, korki i bramki na A4 skutecznie uniemożliwiają osiągnięcie prędkości powyżej 5km/h

    Nick:
    Treść: