• 0
0
  • Autor: Aga_Ko
  • Wyświetleń: 7163
  • Dodano: 2020-10-20 / 08:20
  • Komentarzy: 12

Leczenie przez telefon może mieć tragiczne skutki. Powoli zaczynamy to odczuwać

 
 
Leczenie przez telefon może mieć tragiczne skutki. Powoli zaczynamy to odczuwać

(Fot. Czytelnik )

Zamknięte przychodnie, godziny "wiszenia" na telefonie, porady przez telefon to jedno z dobrze nam znane metody w dobie pandemii. Może mieć jednak opłakane skutki.


Mija ponad pół roku, kiedy pacjenci z przeróżnymi dolegliwościami pozostawieni są sami sobie przez służbę zdrowia w całej Polsce. O ile w większości przypadków pacjenci mogą liczyć na spotkanie z lekarzem w przypadku zagrożenia życia lub podczas większego uszczerbku na zdrowiu (wypadki), tak o standardową wizytę przy codziennych dolegliwościach ciężko dziś się doprosić.

- Powoli każdy z nas staje się swojego rodzaju znachorem i powracamy do domowego ziołolecznictwa. Metodą prób i błędów kilka razy się uda, ale co jeśli nie? Co jednak w przypadku, kiedy przez ten okres rozwija się w nas poważniejsza choroba, a na leczenie będzie już za późno? Jaki sens jest w tym, że lekarze pierwszego kontaktu właściwie odizolowali się od pacjentów traktując wszystkich z góry jak dostawców śmiercionośnej choroby? Od kiedy chorzy nie mamy prawa wejść do przychodni? - pyta na opolskim forum Jolanta z Opola.

Obecnie przychodnie działające w ramach kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia nie są bezpośrednio dostępne dla swoich pacjentów. Oznacza to, że jeśli potrzebujemy wizyty lekarskiej w ramach należnego nam świadczenia musimy najpierw zadzwonić na rejestrację, gdzie przejdziemy wstępną rozmowę z rejestratorką (niekoniecznie osobą z kwalifikacjami medycznymi), która w większości przypadków dokonuje wstępnej selekcji pacjentów na tych - którzy potrzebują i nie potrzebują wizyty lekarskiej. Zgodnie z selekcją, ale bez konsultacji lekarskiej personel z rejestracji w przychodni decyduje który pacjent może zgłosić się do placówki, a który otrzyma telefon zwrotny od lekarza. Niestety jak słyszymy - nie zawsze w tym samym dniu.

- Zadzwoniłam do przychodni około 8:30 rano, kiedy moje dziecko płakało z bólu, bo nie potrafiło wstać z łóżka i ruszyć szyją. Wcześniej starałam się wykluczyć urazy mechaniczne i inne podejrzenia. Ostatecznie zdecydowałam się skonsultować z lekarzem. Niestety pierwsze co usłyszałam w słuchawce, to fakt, że rejestracja jest od godziny 7:30 i jest już za późno! Po wymianie argumentów i dość niemiłej rozmowie w wielkiej łasce zaproponowano mi teleporadę, jednak nie podano godziny ponieważ usłyszałam że lekarz ma później pretensje do rejestratorek kiedy zgadzają się na śmieszne przypadki. To nie jest normalna sytuacja, a przez telefon lekarz nie był w stanie zbadać szyi dziecka i przepisał...leki przeciwbólowe - skarży się anonimowa czytelniczka.

- Dziś zostałam obsłużona przez panią rejestratorkę telefoniczną. Ponieważ lekarz może dopiero jutro udzielić mi teleporady. Nie mam pojęcia z kim rozmawiałam, czy rejestratorka jest przeszkolona do udzielania porad. Tak się nie da funkcjonować, a dodam że bardzo sporadycznie korzystam z porad lekarza. O dziwo prywatne przychodnie tłumnie przyjmują chorych, jakby pandemia nigdy nie zaistniała. Za biurkami w białych fartuchach siedzą ci sami lekarze, którzy nie chcą nas przyjąć w ramach NFZ...- dodaje pani Kamila z Opole.

Opolanie zrezygnowani brakiem pomocy najczęściej decydują się wybrać na Szpitalny Oddział Ratunkowy, gdzie w teorii pomoc powinna zostać udzielona. Niestety szpitale zaczęły zwracać uwagę, że pacjenci nadużywają SOR-ów pozbawiając tym samym opieki osoby w stanie zagrożenia zdrowia czy życia.

- W trosce o bezpieczeństwo pacjentów Uniwersytecki Szpital Kliniczny zapewnia opiekę medyczną przez całą dobę. Jednym z kluczowych oddziałów jest Szpitalny Oddział Ratunkowy (SOR), w którym personel medyczny udziela świadczeń zdrowotnych osobom w stanie nagłego zagrożenia życia i zdrowia. Przypominamy, że SOR nie jest przeznaczony do wypisywania zwolnień lekarskich, czy też recept. Angażowanie personelu oddziału ratunkowego w obsługiwanie powyższych przypadków stwarza zagrożenie dla pacjentów oczekujących na niezbędną pomoc. Uprzejmie prosimy, aby na SOR zgłaszali się pacjenci wymagający natychmiastowej lub pilnej opieki medycznej - apeluje Uniwersytecki Szpital Kliniczny w Opolu.

Ile taka sytuacja potrwa i jakie będą jej konsekwencje możemy zobaczyć już niedługo...
reklama

Napisz co o tym myślisz!

Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.

Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".

2020-10-21 00:12:54 [5.173.59.*] id:1603035  
Król Forum: Napisał postów [1080], status [stały bywalec] Reputacja
Dzięki tez będą przez telefon?

Nick:
Treść:
Pokaż - Ukryj  Odpowiedzi [1]
2020-10-21 00:13:05 [5.173.59.*] id:1603036  
Król Forum: Napisał postów [1080], status [stały bywalec] Reputacja
Dzifki
2020-10-20 20:22:17 [178.252.17.*] id:1603024  
PauloOp23: Napisał postów [3483], status [VIP] Reputacja
Zacznijmy wszyscy wykonywać teleporady to się fajnie zrobi. Wyobraźcie sobie telepradę hydraulika, elektryka, policjanta czy straży pożarnej. Co to kur... ma być? Przecież wszyscy mamy kontakt z innymi a jakoś pracować musimy normalnie. Skoro leczenie ma być przez telefon to ja chce zwrot funduszu oraz za połączenie telefoniczne. Nie za to płace składki i to nie małe.

Nick:
Treść:
2020-10-20 18:30:04 [89.67.21.*] id:1603015  
mixer2001: Napisała postów [91], status [młodszy wyjadacz] Reputacja
Teleporady powinny być ujęte w jakieś oprogramowanie wirtualnej przychodni, tak aby lekarz miał narzędzia do pracy. Są w Polsce spółki które robią takie oprogramowanie, Państwo powinno to wprowadzić systemowo przez NFZ. Każdy ma smartfona, on może zmierzyć temperaturę, puls i inne parametry. To by było wyjście...

Nick:
Treść:
Pokaż - Ukryj  Odpowiedzi [1]
2020-10-20 20:21:13 [5.173.52.*] id:1603023  
tippmann: Napisał postów [5885], status [VIP] Reputacja
łap dalej pokemony
2020-10-20 18:29:49 [5.173.52.*] id:1603014  
tippmann: Napisał postów [5885], status [VIP] Reputacja
mojemu koledze z pracy na NFZ dentysta wyrwał zęba przez telefon a innemu zaplombował

Nick:
Treść:
2020-10-20 10:34:03 [62.216.208.*] id:1602999  
golff: Napisał postów [198], status [starszy wyjadacz] Reputacja
ZUS powinien być nieobowiązkowy ponieważ i tak z tego nic nie ma, NFZ powinien być rozwiązany ponieważ i tak większość społeczeństwa chodzi prywatnie. A składki odprowadzane powinny być oddane by ludzie lepiej sie mogli prywatnie leczyć.

Nick:
Treść:
Pokaż - Ukryj  Odpowiedzi [1]
2020-10-20 17:00:55 [83.26.159.*] id:1603008  
MGIEŁKA: Napisała postów [18085], status [VIP] Reputacja
zapomnij ............ kasę od nas wezmą chętnie, w każdej ilości i bez zbędnych pytań, ale w drugą stronę nie idzie
2020-10-20 09:02:51 [83.26.159.*] id:1602991  
MGIEŁKA: Napisała postów [18085], status [VIP] Reputacja
grunt, że składki pracownikowi potrącone, lekarz pulę otrzymał a reszta .......... jak się uda bez jakiejkolwiek jakości :(

Nick:
Treść:
Pokaż - Ukryj  Odpowiedzi [1]
2020-10-20 16:59:19 [83.26.159.*] id:1603007  
MGIEŁKA: Napisała postów [18085], status [VIP] Reputacja
a jak się nie uda - ludzie przecież umierają ...... dokąd zmierza ten świat
2020-10-20 10:13:23 [188.123.205.*] id:1602998  
ombre: Napisał postów [17926], status [VIP] Reputacja
Służba zdrowia to kpina powinni zmienić nazwę bo już od dawna nie są służbą.Wczoraj z osobą która miała ostry ból wątrobowy odwiedziłem trzy szpitale w tym jeden dwukrotnie zanim ta osoba uzyskała jakąkolwiek pomoc.Wszędzie spychologia jak nie masz kovida to mają cię w dupie zdychaj pod bramą ale koniecznie w maseczce bo jak nie to mandat.

Nick:
Treść:
2020-10-20 09:43:25 [83.26.156.*] id:1602992  
Meguszka: Napisała postów [1065], status [zrobił/a karierę] Reputacja
na ch.. w takim razie zus.. na nfz nie leczą bo covid, ale prywatnie zostalam przyjęta bez problemu. Kiedyś były gorsze choroby jak tyfus i lekarz byl przy pacjencie.

Nick:
Treść: