• Autor: kam_ila
    • Wyświetleń: 2002
    • Dodano: 2022-07-21 / 14:03
    • Komentarzy: 10

    Szlaban na brawurę i lekkomyślność na przejazdach kolejowych

    Opolscy policjanci zwracali uwagę na stosowanie się do znaków drogowych i sygnalizacji świetlnej. Razem z nami byli pracownicy kolei, którzy wręczali kierowcom materiały informacyjne i profilaktyczne. Briefing prasowy popularyzujący bezpieczną i zgodną z przepisami jazdę odbył się w miejscu szczególnym. Ponad 2 lata temu w zderzeniu z pociągiem zginęły tam 4 osoby podróżujące samochodem.


    Absolutnie najważniejszą zasadą na przejazdach kolejowych jest zachowanie szczególnej ostrożności. W chwili, gdy sygnalizator nadaje pulsacyjne światło czerwone, obowiązuje bezwzględny zakaz wjazdu na przejazd kolejowy, nawet w sytuacji, gdy rogatki nie zostały jeszcze opuszczone, bądź ich opuszczanie dopiero się rozpoczęło.

    Kierujący, którzy myślą, że zdążą jeszcze przed szlabanem i przed pociągiem, popełniają poważne wykroczenie i ryzykują życiem. Warunki techniczne pociągów uniemożliwiają ich natychmiastowe zatrzymanie w sytuacji zagrożenia. Najcięższe składy potrzebują do tego nawet kilku kilometrów.

    Jeśli znajdziemy się pomiędzy opuszczonymi zaporami, powinniśmy jak najszybciej wyłamać szlaban i uciec ze śmiertelnej pułapki. Producenci szlabanów już na etapie projektowania tych urządzeń, przewidzieli możliwość ich siłowego wyłamania. Koszt naprawy jest zatem niewielki, zupełnie nieporównywalny do pozostawania w rejonie zagrożenia.

    W przypadku potrzeby pilnego wezwania służb, gdy nie będziemy potrafili określić dokładnego miejsca zdarzania, na napędzie rogatki lub z tyłu znaku "Krzyża św. Andrzeja" znajduje się żółta naklejka z numerem skrzyżowania. Podajmy ten numer dyspozytorowi.

    Przypominamy, że przed wjechaniem na tory musimy upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy. Ponadto kierującemu, na przejeździe kolejowym zabrania się:

    - objeżdżania opuszczonych zapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;

    - wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;

    - wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;

    - omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.

    Pieszemu nie wolno chodzić po torowisku oraz wchodzić na torowisko, gdy zapory lub półzapory są opuszczone lub opuszczanie ich rozpoczęło się. Nie wolno również korzystać z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię lub torowisko, w tym również podczas wchodzenia lub przechodzenia przez przejście dla pieszych - w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, torowisku lub przejściu dla pieszych.

    Pamiętajmy, że droga hamowania pociągu jest znacznie dłuższa niż samochodu. Maszynista nie jest w stanie zatrzymać go przed skrzyżowaniem z drogą. Gdy dojdzie do zderzenia, osoby pozostające w samochodzie są bez szans.

    Briefing prasowy popularyzujący bezpieczną i zgodną z przepisami jazdę odbył się w miejscu szczególnym. Ponad 4 lata temu w zderzeniu z pociągiem zginęły tam 4 osoby podróżujące samochodem. Samochodem podróżował mężczyzna i 3 pasażerki, w wieku od 19 do 55 lat. W wyniku zderzenia z szynobusem, wszyscy zginęli na miejscu.

    Wskazówki i fakty dotyczące bezpieczeństwa:

    1. Pociągi mogą poruszać się w dowolnym kierunku i w dowolnym czasie. Czasami wagony są pchane przez lokomotywy zamiast być ciągniętymi.

    2. Lokomotywa waży średnio 80 ton. To powoduje, że siła z jaką uderza lokomotywa w samochód jest proporcjonalna do siły z jaką samochód miażdży aluminiową puszkę. Wszyscy wiemy, co dzieje się z aluminiową puszką uderzoną przez samochód.

    3. Pociągi mają zawsze pierwszeństwo przejazdu w stosunku do pojazdów ratunkowych, uprzywilejowanych, samochodów i pieszych.

    4. Pociąg jest szerszy od rozstawu szyn około 1 metra z każdej strony. Jest to szczególnie ważne dla pieszych, którzy powinni zachować bezpieczną odległość od przejeżdżających pociągów.

    5. Pociągi towarowe nie jeżdżą o stałych porach a rozkłady jazdy pociągów pasażerskich ulegają zmianie. Zawsze należy spodziewać się pociągu na każdym skrzyżowaniu drogi i linii kolejowej.

    6. Dzisiejsze pociągi są cichsze niż kiedykolwiek, wiele z nich podczas jazdy nie wytwarza charakterystycznego stukotu. Pociąg jest zawsze bliżej i porusza się szybciej, niż myślisz.

    7. Nie wolno chodzić po torach, jest to niezgodne z prawem i bardzo niebezpieczne. W momencie gdy maszynista widzi osobę przechodzącą przez tory w miejscu niedozwolonym lub pojazd na torach jest już za późno. Droga hamowania pociągu może wynieść nawet do 2 km, czyli mniej więcej tyle co długość 20 pełnowymiarowych boisk do piłki nożnej. Pociągi nie mogą się zatrzymać na tyle szybko, aby uniknąć kolizji.

    8. Jeżeli widać jakiekolwiek elementy infrastruktury kolejowej (tory, rozjazdy) zawsze trzeba zakładać, że są one eksploatowane nawet jeśli pozornie wyglądają na opuszczone.

    9. Pamiętaj, aby przekraczać tory kolejowe tylko na wyznaczonych przejściach lub przejazdach, przestrzegać wszystkich znaków ostrzegawczych i znajdujących się tam sygnałów.

    10. Bądź czujny na terenie kolejowym. Nie czytaj, nie miej słuchawek w uszach, które mogą zagłuszać odgłosy zbliżającego się pociągu; elementy infrastruktury kolejowej nie są miejscem do zabawy lub wypoczynku.

    Zdjęcie (1/4)

    (Fot. KWP Opole)

    reklama

    Napisz co o tym myślisz!

    Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.

    Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".

    2022-07-21 15:02:16 [46.134.123.*] id:1644152  
    M1974P: Napisał postów [13342], status [VIP] Reputacja
    Powiem tak , w NORMALNYM cywilzowanym kraju na każdym przejeździe są szlabany :/ tyle w temacie.

    Nick:
    Treść:
    Pokaż - Ukryj  Odpowiedzi [8]
    2022-07-21 15:52:58 [89.67.3.*] id:1644156  
    DonPedro69: Napisał postów [9840], status [VIP] Reputacja
    Nieprawda, nie na każdym.
    2022-07-21 16:07:22 [46.134.123.*] id:1644157  
    M1974P: Napisał postów [13342], status [VIP] Reputacja
    To Twoje zdanie.
    2022-07-21 16:19:18 [89.67.3.*] id:1644158  
    DonPedro69: Napisał postów [9840], status [VIP] Reputacja
    No trochę tego świata tu i tam zwiedziłem, dlatego takie mam zdanie.
    2022-07-21 16:27:03 [46.134.43.*] id:1644159  
    M1974P: Napisał postów [13342], status [VIP] Reputacja
    Ok. Też zwiedziłem i widziałem .
    2022-07-21 16:36:25 [89.67.3.*] id:1644160  
    DonPedro69: Napisał postów [9840], status [VIP] Reputacja
    I nie spotkałeś ani jednego przejazdu bez rogatek? Może chociaż sygnalizatory były?
    2022-07-22 08:07:12 [31.0.33.*] id:1644199  
    wojtasoks: Napisał postów [10984], status [VIP] Reputacja
    Na lokalnych liniach przecinających lokalne drogi często nie ma rogatek. W całej Europie. Jak pędzi się tylko głównymi drogami to tak, można nie spotkać przejazdu bez rogatek.
    2022-07-22 10:30:33 [89.67.3.*] id:1644214  
    DonPedro69: Napisał postów [9840], status [VIP] Reputacja
    No to wyobraź sobie, że na głównych drogach w Czechach (numeracja 2-cyfrowa) jest tego pełno. Ale dla kogoś Czechy mogą nie być cywilizowane.
    2022-07-22 15:41:36 [46.134.123.*] id:1644240  
    M1974P: Napisał postów [13342], status [VIP] Reputacja
    Jeździłem przez Czechy i widziałem;)
    2022-07-22 10:23:08 [46.134.123.*] id:1644211  
    [moderacja]: Napisał postów [13342], status [VIP] Reputacja
    [moderacja]
    [-5]

    Nick:
    Treść: