września
2023
WTOREK
wstęp:
wstęp wolny
start imprezy:
17:00
rezerwacje:
19 września 2023, godz. 17:00
Namiot w ogrodzie WBP
--- Sławomir Kuźnicki, doktor nauk humanistycznych w dziedzinie
literaturoznawstwa; autor monografiiMargaret Atwood's Dystopian
Fiction: Fire Is Being Eaten (2017) oraz artykułów naukowych
z zakresu literackich kontekstów rocka, prozy spekulatywnej i feminizmów; współredaktor książki Sex in the States:
Media, Literature, and Discourse (2022); redaktor
w "Explorations: A Journal of Language and Literature";
autor czterech tomów wierszy; pracuje w Instytucie Nauk o Literaturze Uniwersytetu Opolskiego.
"Sławomir Kuźnicki z godną podkreślenia pasją badawczą
oprowadza nas po meandrach piosenek, twórczości
artystów, którzy nieczęsto są czytani z taką żarliwością
i pieczołowitością (mowa o polskim środowisku
badawczym). To przyjemność podążać w lekturze
odnalezionymi przez Autora tropami, które odkrywa,
tłumacząc poszczególne poziomy intertekstualnych
zależności. Dzięki wnikliwej i erudycyjnej lekturze, która
poszerza pole znaczeniowe interpretowanych utworów,
docieramy w najgłębsze zakamarki artystycznych
tajemnic".
--- dr hab. Krzysztof Gajda, prof. UAM
"Traktuję książkę Sławomira Kuźnickiego jako w pełni autorską, oryginalną próbę zbudowania koncepcji takiej interpretacji tekstów songów, która oparta jest na jasnych kryteriach teoretyczno-metodologicznych. Książkę czyta się bardzo dobrze, o czym decyduje jasny sposób budowania narracji, unikanie zbędnych ornamentów
teoretycznych i pasja, z jaką autor pochyla się nad analizowaną materią".
--- dr hab. Paweł Tański, prof. UMK
Sławomir Kuźnicki, doktor nauk humanistycznych w dziedzinie literaturoznawstwa; autor monografii Margaret Atwood's Dystopian
Fiction: Fire Is Being Eaten (2017) oraz artykułów naukowych z zakresu literackich kontekstów rocka, prozy spekulatywnej David Bowie oraz literatura dystopijna; Nick Cave i cztery etapy przeżywania traumy; Lou Reed i polityka transgresji seksualnych (inspirowana dramatami Franka Wedekinda);
P.J. Harvey i społeczno-polityczna poezja fotograficzna;
Maciej Maleńczuk i jego reinterpretacje poezji Emily
Dickinson; Swans i poszukiwania metafizyki w duchu
Williama Blake'a; Prince i utopijne projekcje Świadków
Jehowy; Queen i sztuki plastyczne Richarda Dadda
oraz Grandville'a; The Beatles i chora pseudofilozofia
Charlesa Mansona (oraz wpływ obu na Nine Inch Nails);
Nina Simone oraz polityka równouprawnienia rasowego
i genderowego; Peaches i jej hiperseksowne podważanie
kultury męskiego seksizmu - to tematy, które książka
Na stykach iskrzy: literackie konteksty rocka podejmuje.
Są to tematy bezpośrednio dotyczące muzyki rockowej, ale podchodzące do niej od strony literaturoznawczej, a zarazem otwarte na szerszy kontekst kulturowy, w którym zarówno muzyka, jak i literatura funkcjonują.
Jednocześnie niniejsza książka istotnie sytuuje się na stykach, które iskrzą. Są tu więc styki dotyczące wspomnianej relacji pomiędzy rockiem a literaturą (i kulturą) przy uwzględnieniu takich punktów odmienienia, jak kwestie tożsamości, duchowości czy seksualności.
Zarazem jednak mamy tu też styki obejmujące podejście autora do analizowanego zagadnienia - te iskrzą nie mniej od pierwszych. Umiejscowić je można gdzieś pomiędzy otwartością na kontekst zewnętrzny - zainspirowaną kategorią "bycia-w-świecie" autorstwa Edwarda W. Saida - a pasją. Tak, niniejsza książka nie powstała tylko i wyłącznie z obowiązku rozumianego jako misja autora wobec jego
czytelniczek i czytelników. Na stykach iskrzy: literackie konteksty rocka to również owoc pełnej emocjonalnego zaangażowania pasji, jaką charakteryzuje się stosunek autora do tematu. Bo przecież, jak zauważa Nicholas Cook, "Muzyka nie jest oderwana od rzeczywistości, ona znajduje się wręcz w samym jej centrum, gdyż jest dla ludzi
nie tyle jedną z wielu rzeczy, ile sposobem poznawania
świata, sposobem bycia sobą".
Spotkanie odbędzie się w ramach projektu "Spotkania z literaturą", dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Zadanie dofinansowane przez Samorząd Województwa Opolskiego
* Informujemy, że spotkania organizowane przez WBP w Opolu są rejestrowane oraz fotografowane. Materiały służą realizacji celów statutowych i promocyjnych, w tym publikowaniu na stronie www, w social mediach i wydawnictwach WBP w Opolu.