W listopadzie 2020 roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na modernizację odcinka linii Opole Groszowice - Opole Główne - Opole Zachodnie. W grudniu ogrodzono teren, a prace dynamicznie postępowały. Niestety - tak samo dynamicznie ekipa budowlana opuściła teren budowy z uwagi na poważne błędy w projektowe. Pierwotnie zakładano remont starej konstrukcji oraz dobudową nowej dla drugiego toru, ale po wprowadzeni zmian, zdecydowano, że powstanie jedna wspólna konstrukcja. Wszystko dlatego, że PKP PLK uznała, iż konstrukcja starego mostu jednak nie nadaje się do naprawy i będzie ją trzeba zastąpić nową.
Most kolejowy nad Odrą w obecnym kształcie powstał w 1927 r. w miejscu istniejącego tu już wcześniej mostu kolejowego. Ponieważ wiekowy most jest z pewnością kolejową wizytówką naszego miasta, są plany na zachowanie jego fragmentu. Jeszcze nie wiadomo jednak, jak duży będzie to fragment i gdzie go będzie można oglądać.
Pomysł utrwalenia historycznych mostów doskonale przyjął się w Warszawie w formie pontiseum (ponte w języku łacińskim znaczy most). Wszystkie mosty na Wiśle w Warszawie zostały wysadzone w czasie pierwszej (5 sierpnia 1915 r.) i drugiej wojny światowej (13 września 1944 r.). Ich fragmenty przeleżały w osadach rzecznych ponad 70 lat. Instytut Badawczy Dróg i Mostów wydobył je, zabezpieczył, a następnie przekazał miastu. Teraz elementy wysadzonych mostów: Poniatowskiego, Kierbedzia i mostu pod Cytadelą, można oglądać nad Wisłą. Pontiseum jest kolejnym punktem na kulturalnej mapie Dzielnicy Wisła.
ombre: Napisał postów [20593], status [VIP]
A mogli ze starego mostu zrobić drogę pieszo rowerową.