Rzetelność informacji o imprezach gwarantują poszczególne lokale.
    Rozrywka

    Galeria Sztuki Współczesnej

    zaprasza na:

    STATE/STAN. Tribute to Stan Ostoja-Kotkowski

    05

    września

    2025

    PIĄTEK

    pl. Teatralny 12, 45-056 Opole
    77 402 51 34
    Galeria Sztuki Współczesnej
    Ceny biletów

    wstęp:

    BRAK INFORMACJI

    Start imprezy

    start imprezy:

    00:00

    Rezerwacje

    rezerwacje:

    BRAK INFORMACJI

    STATE/STAN. Tribute to Stan Ostoja-Kotkowski
    05.09.2025 - 21.09.2025
    Galeria Sztuki Współczesnej
    wernisaż: 5.09.2025 g.18.00
    Zapraszamy! Wydarzenie organizowane we współpracy z Festiwalem Form Audiowizualnych Intermediale.

    Wystawa-tribute poświęcona twórczości Stana Ostoja-Kotkowskiego, jednego z pionierów sztuki elektronicznej. Kotkowski, urodzony w 1922 r. w niewielkiej miejscowości w północno-centralnej części Polski, po ukończeniu studiów artystycznych w Niemczech wyemigrował do Australii. Był prekursorem sztuki elektronicznej - eksperymentując z obrazami generowanymi elektronicznie i modyfikując urządzenia telewizyjne, tworzył unikatowe kompozycje wizualne, które następnie łączył z dźwiękiem, realizując tym samym swoje postulaty uwolnienia wyobraźni artystycznej od ograniczeń tradycyjnych mediów. Prace na wystawie nawiążą do koncepcji sztuki medialnej w ujęciu Kotkowskiego.

    Osoby artystyczne
    Debora Bernagozzi, Alberto Novello, Krzysztof Pawlik, Kit Young, Eric Lennartson, NiemmansLand, Stan Ostoja-Kotkowski

    Kuratorzy: Małgorzata Dancewicz, Krzysztof Pawlik



    Debora Bernagozzi
    artystka wizualna, pracuje głównie z wideo, fotografią i włókiennictwem. Jej twórczość, pełna emocji i gestualności, jest wynikiem eksperymentów z hybrydowymi metodami analogowo-cyfrowymi. Artystka tworzy zarówno prace jednokanałowe, jak i immersyjne instalacje, często prezentując swoje dzieła podczas live performance. Proces twórczy Bernagozzi jest nieustannym poszukiwaniem nowych form wyrazu, łącząc w sobie doświadczenie z dokumentacją i tradycyjnymi technikami rękodzieła, głównie sztuki włókienniczej i koronkarstwa. Otrzymała tytuł Bachelor of Fine Arts (BFA) w dziedzinie wideo na Atlanta College of Art w 1999 roku oraz tytuł Master of Fine Arts (MFA) w dziedzinie Zintegrowanej Sztuki Elektronicznej na Alfred University w 2002 roku. Jej prace były wystawiane w Stanach Zjednoczonych i na świecie, m.in. w Denver Art Museum, Burchfield Penney Museum, Ann Arbor Film Festival oraz Kuala Lumpur Experimental Film and Video Festival. Została wyróżniona rezydencjami artystycznymi w Experimental Television Center, Squeaky Wheel Media Arts Center oraz w Kuala Lumpur. Jej eseje "Video Synthesis: Waveforms, Disruptions, Transformations, and Anti-Obsolescence" oraz "Signal Culture: Experimental Media Art, Community, Preservation, and Play" zostały opublikowane zarówno po angielsku, jak i po polsku w książce "Videosyntezy 2", towarzyszącej Festiwalowi Intermediale w Legnicy. Jej prace wideo-performansowe zostały wspomniane w publikacji National Endowment for the Arts "Tech as Art: Supporting Artists Who Use Technology as a Creative Medium". Doświadczenia rezydencyjne, które miały znaczący wpływ na rozwój artystyczny zarówno Debory, jak i Jasona Bernagozzi, zainspirowały ich do współzałożenia, wraz z Hankiem Rudolphem, organizacji non-profit Signal Culture. Instytucja ta oferuje artystom, badaczom i innowatorom działającym w obszarze eksperymentalnych mediów artystycznych możliwość realizacji rezydencji artystycznych, zapewnia dostęp do niezbędnych zasobów oraz stwarza okazje do prezentacji swoich prac. Debora Bernagozzi pełni funkcję dyrektora wykonawczego organizacji, jednocześnie kontynuując własną działalność artystyczną.


    Alberto Novello
    w swojej twórczości wykorzystuje znalezione lub wyjęte z kontekstu analogowe urządzenia, aby badać związki między światłem i dźwiękiem. Tworzy w ten sposób kontemplacyjne instalacje i performanse.

    Artysta nadaje nowe życie starym analogowym sprzętom, takim jak oscyloskopy, wczesne konsole do gier, analogowe miksery wideo i lasery. Fascynują go ich ograniczenia i unikalne cechy: płynność ruchu wiązki światła, żywe kolory, nieskończona rozdzielczość, brak ograniczeń klatki i estetyka linii.

    Dzięki wykorzystaniu zapomnianych urządzeń, Novello ukazuje publiczności różnice estetyczne między wszechobecnymi projekcjami cyfrowymi a naturalną żywotnością analogowych wiązek światła. Zachęca odbiorców do refleksji nad społeczno-politycznym wpływem technologii, zadając pytania o znaczenie pojęcia "starego" i rzeczywistą wartość "nowego".


    Eric Lennartson
    jest artystą wizualnym, kompozytorem i improwizatorem mieszkającym w Los Angeles. W swojej pracy wykorzystuje oscyloskopy analogowe - stare urządzenia służące do testowania sprzętu elektronicznego. Podczas występów wysyła dźwięki z komputera bezpośrednio do oscyloskopu i zestawu głośników jednocześnie. W ten sposób dźwięk i obraz tworzą wzajemnie się uzupełniające pętle znaczeniowe. Chociaż dźwięki tworzą obrazy, to obrazy mają bezpośredni wpływ na powstanie dźwięków. Efektem jest subiektywna perspektywa, która oddziałuje na widza gęstym szumem, pulsującymi tonami i niestabilnymi rytmami. Poprzez tę interakcję artysta bada relacje między analogiem i cyfrą, a także różne perspektywy i znaczenia inherentne w samym dźwięku i obrazie.

    Posiada tytuł magistra w dziedzinie performance i kompozycji uzyskany w California Institute of the Arts oraz tytuł licencjata w klasie perkusji uzyskany na University of North Texas. Jego prace były prezentowane m.in. na Vector Hack Festival w Rijce w Chorwacji, Music For Your Inbox oraz jako część instalacji w Meow Wolf's Omega Mart w Las Vegas.



    Kit Young
    jest artystą tworzącym wideo i performanse. Buduje systemy wideo, które mogą być używane do improwizacji. Współpracuje z innymi artystami dźwięku i obrazu, prezentując swoje prace na wydarzeniach expanded cinema. Eksperymentalne sesje prowadzone w jego studio przekształcają się w wideo eseje i krótkie metraże. Mimo że jego twórczość wykorzystuje nowe media, opiera się ona na poszukiwaniach kina eksperymentalnego w takich obszarach jak percepcja, świadomość, sprawiedliwość społeczna i poczucie humor.

    Był artystą rezydentem w Squeaky Wheel Film and Media Center (Buffalo, N.Y.) oraz Signal Culture (Owego, N.Y.). Jest gościnnym wykładowcą na Uniwersytecie Stanowym w San Francisco i laureatem Berkeley Civic Arts Grant. Jego prace były prezentowane m.in. na Montreal Underground Film Festival (Kanada), Transient Visions Festival of the Moving Image (Johnson City, N.Y.), Berkeley Video and Film Festival (Berkeley, CA), The Experimental Film Festival (Middlesbrough, Anglia), Crossroads Film Festival (San Francisco), Coaxial Arts Foundation (L.A.), Elastic Arts (Chicago) oraz Ann Arbor Film Festival 2020 (transmisja na żywo).



    NiemannsLand
    to artystyczne przedsięwzięcie braci Nicolaia i Kristiana Niemann-Nielsenów. Ich współpraca koncentruje się na różnych formach sztuki wizualnej, ze szczególnym uwzględnieniem analogowej sztuki wideo, która od lat jest głównym obszarem ich zainteresowań. W swojej twórczości wykorzystują przede wszystkim modularne syntezatory wideo, miksery, kamery, zabytkowe monitory, moduły glitchowe oraz samplery wideo. Ich estetyka jest różnorodna, często charakteryzuje się abstrakcyjną ekspresją, która może być zarówno mroczna i minimalistyczna, jak i żywa oraz głęboko psychodeliczna. Tworzą projekty live oraz produkcje wideo i instalacje. W swoich audiowizualnych działaniach ściśle współpracują ze swoim przyjacielem i muzykiem, Simonem Fog-Petersenem.

    Simon Fog-Petersen
    to muzyk, producent i DJ z wieloletnim doświadczeniem w produkcji muzyki elektronicznej i DJ-ingu. Z biegiem czasu przeszedł od pracy na komputerze do korzystania z modularnego syntezatora, łącząc w nim elementy analogowe i cyfrowe. Jego styl to unikalne połączenie elementów dziwacznych, organicznych i mechanicznych. Simon nieustannie poszukuje nowych, niekonwencjonalnych gatunków muzycznych i jest stałym muzykiem współpracującym z duetem NiemannsLand, tworząc dźwiękowe krajobrazy dla ich audiowizualnych projektów. Występuje również na żywo u boku braci.

    Krzysztof Pawlik
    jest autorem licznych prac w dziedzinie sztuki wideo, a także instalacji i performansów, które były prezentowane na festiwalach i wydarzeniach artystycznych w Polsce i za granicą. Zrealizował także wiele prac dźwiękowych i wizualnych dla teatru. Pracuje z technikami analogowymi, cyfrowymi i hybrydowymi, ostatnio głównie przy użyciu modularnych systemów sterowanych napięciowo. Używa generatorów, oscylatorów, filtrów i innych zewnętrznych narzędzi i urządzeń do produkcji i transformacji sygnałów audio i wideo, traktując obraz i dźwięk jako równe elementy struktury dzieła. Oprócz modularnej syntezy audio i wideo, aby tworzyć swoje prace, wykorzystuje również sprzężenie zwrotne i glitch, przesterowanie obrazu i dźwięku oraz inne techniki, które nadają kształt dźwiękom i rezonans obrazom.


    Po wernisażu (5.09.g.18.00) zapraszamy na wykład dr Małgorzaty Dancewicz dotyczący twórczości Stana Ostoi-Kotkowskiego

    Finisaż 21.09, godz. 18.00. W ramach finisażu zapraszamy na audiowizualny performance INIRE dis/harmony of images na syntezatory modularne audio i video oraz urządzenia i systemy pomiarowe Bruel & Kjaer