marca
2024
NIEDZIELA
wstęp:
BRAK INFORMACJI
start imprezy:
16:00
rezerwacje:
BRAK INFORMACJI
Wystawa laureata konkursu Aneks 2023/2024.
Z lasu do galerii dąb przebywa długą drogę. Szlachetne drzewo zakończyło już jedno życie - kolejne oferuje mu Wojciech Mandela. W ramach wystawy zgłoszonej w konkursie Aneks 2023/2024 zaproponowana została prosta koncepcja przekształcenia galerii w pracownię artysty. Przez pięć tygodni możemy obserwować go przy pracy. W tym czasie twórca urządza przestrzeń, zapełniając ją narzędziami i materiałami*. Swoje miejsce znajduje tu wykonane przez artystę, niezbędne wyposażenie. Pojawiają się szkice, notatki czy dokumentacja. Co powstanie? Nie wiemy. Wiemy natomiast, że będzie to instalacja wypełniająca pracownię/galerię. Wiemy, że zostanie wykonana z drewna. Wiemy, że proces będzie miał swoje zakończenie. Wiemy też, że z czasem dowiemy się więcej. Od kiełkowania pomysłu, przez fizyczną pracę nad jego urealnieniem po finalny rozkwit - zarówno artysta, jak i jego praca potrzebują specyficznego środowiska do rozwoju.
Pracownia jako przestrzeń przynależna artyście, jego miejsce pracy. Obecnie przywilej - jej pozyskanie wymaga wiedzy, przychylności władz oraz zasobów pozwalających na jej dostosowanie i utrzymanie. Są pracownie udostępniane artystom przez miejskie wydziały lokalowe, ich dostępność jest jednak nieproporcjonalna do zapotrzebowania. Są więc pracownie prywatne, współdzielone z innymi artystami, tworzone w nieoczywistych lokalizacjach. Są wydzielone pokoje w mieszkaniach i niewielkie biurka. Często pracownie pozostają marzeniami. Przestrzenie prywatne i intymne, świadkowie narodzin dzieła i pogrzebów wielu idei. Miejsce spotakń z własnymi strachami i obawami, geniuszem i radością tworzenia. Wojciech Mandela wykazuje się otwartością - przez większość czasu to nie dzieło/obiekt, lecz on i jego działanie dostępne są odbiorcom. Do pracowni można zaglądać przez szybę, artystę można odwiedzić w środku. Zadać pytanie, porozmawiać, spotkać się. Po prostu.
* martwe drewno pozyskane zostało z terenów przeznaczonych pod wycinkę dzięki uprzejmości Lasów Państwowych i Nadleśniczego Marka Cholewy.
Zapraszamy na finisaż - 17.03 (niedziela) g. 16.00 / wstęp wolny
Kuratorka konkursu Aneks: Magda Wolnicka
Wojciech Mandela
Rzemieślnik. Głównymi materiałami, jakich używa w swoich pracach, są drewno i metal. Studiował fotografię na Akademii Sztuk Wizualnych w Poznaniu (nie ukończył uczelni), zajmował się filmem i fotografią. Jest twórcą aktywnym w lokalnym środowisku artystycznym, uczestniczył w kilku edycjach Salonu Wiosennego organizowanego przez Galerię Sztuki Współczesnej w Opolu, współpracował z Muzeum Wsi Opolskiej. Fascynat sportów ekstremalnych i dalekich wypraw. Ma za sobą 3-miesięczny rejs przez Atlantyk, loty balonem, wyprawy samochodowe do Azji czy podróż autostopem przez Amerykę Południową. Prowadzi interdyscyplinarny projekt Układ Złożony (System) oraz profil instagramowy: @uklad_zlozony
Wydarzenia towarzyszące
20.02 (wtorek) - Las (przestrzeń) - spotkanie z nadleśniczym Marekiem Cholewą | sala dolna GSW | wstęp wolny
27.02 (wtorek) - Czym są pracownie dla artystów? Dyskusja z opolskimi twórcami i twórczyniami | sala dolna GSW | wstęp wolny
17.03 (niedziela) g. 16.00 - finisaż - finalna instalacja artystyczna i pożegnanie pracowni | galeria Aneks GSW | wstęp wolny