• Autor: Aga_Ko
    • Wyświetleń: 6360
    • Dodano: 2022-02-18 / 16:25
    • Komentarzy: 6

    Polski Ład i nowe przepisy w branży transportowej mogą wykończyć wielkie firmy

    (Fot. Archiwum)

    Koszty związane z wynagrodzeniem pracowników rosną, a nowe podatki obniżają setki pensji. Polski Ład, pandemia i "niechlujne" przepisy mogą wykończyć wiele branż. O skutkach Polskiego Ładu opowiedział prezes Sindbada, Ryszard Wójcik.


    - Naszej branży pandemia jeszcze nie opuściła, a do tego doszedł Polski Ład. Dziś rozmawiałem z jednym z naszych kierowców. Jego zdrowie pozwala na dodatkową pracę, mimo posiadanej emerytury. On przyszedł do mnie i zapytał jak to jest, że pracując na pełen etat i pobierając emeryturę stał się ofiarą Polskiego Ładu, bo otrzymał 500 zł mniej wynagrodzenia, a jego kolega na emeryturze bez dodatkowej pracy ma większe pieniądze. Jeśli ktoś potrafi odpowiedzieć na to pytanie to znaczy, że zrozumiał Polski Ład. Ja nie byłem w stanie odpowiedzieć. Człowiek, który ma emeryturę i dodatkowo pracuje i chce zarabiać więcej to dostaje mniej, a ktoś kto tylko bierze emeryturę dostaje to samo, a nawet więcej - mówi Ryszard Wójcik, prezes Sindbad sp. z o.o.

    Wyrzućmy to na rok do kosza, przygotujmy porządnie i zróbmy rok 2022 na takich samych zasadach jak był 2021.

    - Polski Ład dotyka wszystkich. Całe nasze służby kadrowe i finansowe od dłuższego czasu próbują tłumaczyć pracownikom na czym to wszystko polega. Firma, która obsługuje nas pod kątem oprogramowania do tworzenia list płac stworzyła dwie zakładki: jedną według ustawy i drugą według rozporządzenia. To już zupełny obłęd. Muszę wytłumaczyć moim kierowcom, że będę ponosił w tym roku koszty 6-7 mln wyższe związane z ich wynagrodzeniami, a ich wynagrodzenia nie wzrosną nawet o złotówkę. Te 6-7 milionów gdzieś pójdzie, a gdzie to nie wiem, bo żaden z czynników związanych z naszą branżą nie został zmniejszony. Ten podatek pozwoli spekulantom i złodziejom od 1 października brać zagrabione pieniądze bez żadnej odpowiedzialności karnej - mówi prezes.

    Kolejne zmiany przepisów wynikające z pakietu mobilności znacząco modyfikują kwestie związane z podróżami służbowymi kierowców. Ustawa o czasie pracy kierowców nadal zawiera odrębną od kodeksowej definicję podróży służbowej kierowcy, jednak ogranicza to pojęcie tylko do wyjazdów krajowych. Ta zmiana, obowiązująca od początku lutego 2022 r., wpływa na zakres świadczeń otrzymywanych przez kierowców, a szczególnie na zakres zwolnień podatkowo-ubezpieczeniowych tych świadczeń.

    Nowe przepisy likwidują nieoskładkowane dodatki typu ryczałt czy dieta. Stają się one teraz częścią płacy zasadniczej, podlegają więc oskładkowaniu.

    - Dotychczas struktura wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym była taka, że 1/3 to było wynagrodzenie kierowcy, którą otrzymywali w ramach umowy o pracę, a 2/3 to było wynagrodzenie w ramach nieopodatkowanych ryczałtów i diet z tytułu podróży zagranicznych. To zostało zniesione, co spowodowało w firmach transportowych dylemat, jak pokryć wzrost kosztów wynikających z ozusowania i opodatkowania dotychczas wolnych od tego diet i ryczałtów. To jest problem z którym teraz się zderzamy. Ustawa 26 stycznia została podjęta przez Sejm, została podpisana 28 stycznia i zaczęła obowiązywać od 2 lutego. To dotyczy kilku tysięcy firm, które muszą teraz zmienić umowy. Przy tym wszystkim pandemia i Polski Ład jest niczym. To co zrobiono firmom transportowym przygotowując tak niechlujne przepisy rozłożą te branże - podsumowuje Wójcik.

    reklama

    Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.

    Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".

    2022-02-19 15:34:20 [89.67.142.*] id:1633261  
    wojtasoks: Napisał postów [10984], status [VIP] Reputacja
    Abstrahując od wszystkiego, to 1/3 oskladkowanych zarobków kierowców to jednak była patologia.

    Nick:
    Treść:
    2022-02-18 18:04:58 [5.172.233.*] id:1633237  
    JutroalboWcale: Napisała postów [495], status [pismak] Reputacja
    Od kiedy to Rysiek jest autorytetem. Nie tak dawno pisaliście o sprzedaży Targowiska w zamian za nieużytek na obrzeżach miasta. Fala hejtu ogromna. Teraz Rysiu się żali , zapłacił dziennikarzom i jest ok.

    Nick:
    Treść:
    Pokaż - Ukryj  Odpowiedzi [1]
    2022-02-19 15:33:12 [89.67.142.*] id:1633260  
    wojtasoks: Napisał postów [10984], status [VIP] Reputacja
    Za zamianę targowiska na inne tereny to można mieć pretensje do miasta a nie biznesmena.
    2022-02-19 13:42:31 [94.254.176.*] id:1633253  
    Król Forum: Napisał postów [1837], status [zrobił/a karierę] Reputacja
    Znajomy usłyszał w firmie że dostaną podwyżki ale będą zarabiać mniej....

    Nick:
    Treść:
    2022-02-18 16:46:54 [185.127.20.*] id:1633233  
    Jerry: Napisał postów [4705], status [VIP] Reputacja
    Czy jest coś co te głąby zrobiły dobrze do obywateli???

    Nick:
    Treść:
    2022-02-18 16:44:14 [80.49.37.*] id:1633232  
    Bodziulla: Napisał postów [2009], status [Szycha] Reputacja
    Nigdy nie będzie PRAWO PODATKOWE dobre dla pracodawców jak i również PRAWO dla podatnika!A to trzeba się zagłębić w historię ekonomii ( tworzonej prze elity zarządzające), jak i również ludzi pracy, którzy byli zabijani przez organ ich chroniący, czyli Policję itd., w innych krajach nazywane jest to inaczej. Policja jest środkiem do dla władzy nie dla ludu zarabiającego dla ELIT tworzących PRAWO!!!!

    Nick:
    Treść: