• Autor: Aga_Ko
    • Wyświetleń: 4011
    • Dodano: 2018-04-10 / 13:45
    • Komentarzy: 0

    Dzieci uczą się o autyzmie na co dzień. Przedszkolaki w niebieskich barwach maszerowały przez miasto

    (Fot. Dżacheć)

    W przedszkolu niepublicznym "Bajka" w Opolu dzieci na co dzień spotykają się ze zjawiskiem autyzmu u swoich kolegów i koleżanek. Dziś przedszkolaki przybrały niebieskie barwy i solidaryzowały się z osobami autystycznymi, których "święto" wypada 2 kwietnia.


    Pierwsze objawy autyzmu występują najczęściej przed ukończeniem 3 roku życia i występują 4-krotnie częściej u chłopców niż dziewczynek. Dzieci z tym zaburzeniem są często bardzo wrażliwe na bodźce

    - Taki uroczysty niebieski dzień jest ważny, aby zjednoczyć się ze wszystkimi osobami dotkniętymi tym zaburzeniem. Osoby ze spektrum autyzmu są wśród nas, są częścią naszej społeczności i chcą wspólnie z nami poznawać świat. Jesteśmy razem i wspólnie chcemy przeżywać najciekawsze przygody, bo jest to realne. Chcemy sprawdzić i poczuć, jak funkcjonują osoby z autyzmem i dowiedzieć się, jak możemy je wspierać. Dzień Autyzmu obchodzimy w naszym przedszkolu trochę później, bo zależy nam aby większość dzieci była obecna. Ważne jest dla nas to, że ta wiedza jest cały czas przekazywana, dzieci oswajają się i uczą o autyzmie- podkreślają przedszkolni pedagodzy.

    - Dzieci autystyczne potrzebują w przedszkolu nauczyciela wspomagającego, czyli taką osobę tylko dla siebie, która pomoże mu w kontaktach z rówieśnikami oraz z zadaniami z którymi mają do czynienia na co dzień. Autyzm nie jest chorobą ani schorzeniem, jest to całościowe zaburzenie rozwojowe. Objawia się indywidualnie, natomiast u każdego dziecka wygląda inaczej, w zależności od osobowości, temperamentu i przyzwyczajeń. Dzieci potrzebują kontaktu z innymi, muszą nauczyć się nawiązywać kontakty i tego jak żyć w społeczeństwie. Potrzebują przyjaźni, kontaktów i bycia z innymi. Takie zajęcia jak dzisiejsze pomagają innym dzieciom poznać świat osób ze spektrum autyzmu czyli to jak odczuwają i odbierają bodźce - tłumaczy mgr Dominika Kopacka - Świątkiewicz, psycholog.

    Również przedszkolaki zgodnie podkreślają, że ich rówieśnicy ze spektrum autyzmu są to osoby takie same jak inne. Co więcej, dzieci bardzo dobrze znają swoje potrzeby i dzięki ciągłej nauce potrafią też przewidzieć pewne zachowania - Bawimy się często, budujemy razem wieże z dużych klocków, ale nie wysokie. Gramy w gry i biegamy na podwórku, podczas zabawy w ganianego zawsze musimy uciekać, bo oni chcą gonić. Jeden z kolegów uwielbia czerwony kolor - słyszymy.



    reklama

    Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.

    Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".