Rzetelność informacji o imprezach gwarantują poszczególne lokale.
    Rozrywka

    Filharmonia Opolska im. Józefa Elsnera

    zaprasza na:

    Koncert symfoniczny

    23

    lutego

    2018

    PIĄTEK

    Opole, ul. Krakowska 24
    +48 77 44 23 270
    Filharmonia Opolska im. Józefa Elsnera
    Ceny biletów

    wstęp:

    BRAK INFORMACJI

    Start imprezy

    start imprezy:

    19:00

    Rezerwacje

    rezerwacje:

    +48 77 44 23 286

    Koncert symfoniczny
    Jakub Chrenowicz - dyrygent
    Łukasz Trepczyński - fortepian

    Program:
    Xaver Scharwenka - Uwertura do opery Mataswintha
    Witold Maliszewski - Koncert fortepianowy b-moll
    Johannes Brahms - Uwertura akademicka e-moll op. 80
    Edward Elgar - In the South (Alassio) op. 50

    Bilety 20 zł
    Bilety ulgowe 10 zł
    Miejsce: Sala koncertowa

    Koncert pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

    Filharmonia Opolska im. Józefa Elsnera uczestniczy w programie filharmonia/ostrożnie, wciąga!!! organizowanym przez Instytut Muzyki i Tańca ze środków MKiDN.

    Czy muzyka ma narodowość? Niejednokrotnie tak. Często jednak oddaje swoim charakterem wszelkie rozterki, które w aspekcie poczucia narodowej przynależności targały jej autorem.

    Teofil Franciszek Ksawery Scharwenka urodził się na przykład w Szamotułach, w Wielkopolsce. Jego ojciec miał czeskie korzenie, matka była Polką, a Scharwenka najbardziej czuł się chyba... Niemcem. Czy jego muzyka jest zatem kosmopolityczna? O skomponowanej przez niego w 1893 roku (w oparciu o tekst powieści Walka o Rzym Felixa Dahna) operze Mataswintha mówi się, że przypomina język muzyczny Ryszarda Wagnera. Mimo iż dzieło wydane zostało przez prestiżowe wydawnictwo Breitkopf und Härtel, doczekało się zaledwie czterech pełnych wykonań. Może powodem zapomnienia twórczości Franza Xavera Scharwenki jest więc jego nie do końca jasna przynależność narodowa? Koncertowe wykonanie Uwertury do opery Mataswintha ma szansę rzucić nieco światła na tę sprawę.

    Inaczej było z Witoldem Maliszewskim. Urodzony w Mohylowie Podolskim kompozytor (dziś miasto to leży w pobliżu granicy ukraińsko-mołdawskiej!) kształcił się w Petersburgu, później pracował w Odessie, a dopiero w 1921 roku - już po odzyskaniu przez Polskę niepodległości i zmianie kształtu jej granic - przybył do Warszawy. Nigdy nie kwestionował swojej polskości, a ojczyźnie przysłużył się nie tylko swoją twóczością ale także pełniąc funkcję kierownika spraw muzycznych w Departamencie Sztuki Ministerstwa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego. Koncert fortepianowy b-moll napisał Maliszewski już w Warszawie, w 1938 roku. Kompozycja składa się z trzech części (Moderato - Andante cantabile - Allegro animato) i zaskakuje od pierwszych, solowych akordów fortepianu, których ciężki wyraz łagodzi dołączająca się po chwili orkiestra. Dalsza część utworu to dość pokaźny zestaw brzmień, zawsze podszytych niebanalną harmonią. Uwagę zwrócić warto szczególnie na finałowe Allegro - prawdziwy pokaz wirtuozerii w rytmie neurotycznego mazura. W pierwszym opolskim wykonaniu Koncertu soliście - Łukaszowi Trepczyńskiemu - towarzyszyć będą Filharmonicy Opolscy prowadzeni przez Jakuba Chrenowicza.

    Drugą część koncertu rozpocznie Uwertura akademicka Johannesa Brahmsa - arcydzieło dobrze znane melomanom, skomponowane w ramach podziękowania Uniwesytetowi Wrocławskiemu za przyznany mu tytuł doktora honoris causa.

    Mniej popularny utwór - In the South Edwarda Elgara - zamknie wieczór pełen różnorodnej muzyki. Autor słynnej Enigmy skomponował owo dzieło podczas wakacyjnego pobytu z rodziną we włoskim miasteczku Alassio. In the South jest nieco zbyt obszerne, by nazwać je uwerturą ale i za mało treściwe, by otrzymać miano poematu symfonicznego. Mimo wyraźnie charakterystycznego, angielskiego stylu Elgara zawiera fragmenty, w których usłyszeć można opowieść o krajobrazach u wybrzeży Morza Liguryjskiego widzianych jego oczami.